خواص آب انار

چند نفر از شما عاشق خوردن این میوه قرمز رنگ و باشکوه هستید و آیا خواص آب انار و قدرت دارویی شگفت‌انگیزاین میوه را می‌دانید؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا ۳۰ فایده آب انار برای سلامتی، پوست و مو را بدانید.

انار یک میوه‌ی پوست کلفت و دانه‌دار است که رنگ قرمز درخشانی دارد و درحال‌حاضر توجه محققان علمی را به عنوان یک میوه‌ی شگفت‌انگیر جلب کرده‌است. اعتقاد بر این است که این میوه بومی ایران است و در سال ۱۶۰۰ قبل از میلاد وارد مصر شده‌است، جایی که در آن انار نه تنها به عنوان یک منبع مهم غذایی مورد تحسین قرار گرفته‌است بلکه به طور گسترده‌ای نیز به دلیل ارزش دارویی‌اش مورد استفاده قرار می‌گیرد. حتی در آن دوران نیز این میوه احترام زیادی داشت، چنان‌چه از حضور آن‌ در نقاشی‌های مصری و مقبره‌ها مشهود است. انار به دلیل آن دانه‌های جواهر مانند به رنگ قرمز روشن، به عنوان نمادی از باروری و رفاه در برخی از فرهنگ‌ها محسوب می‌شود.

آب انار یک ابر خوراکی مفید برای پوست، مو و سلامتی

نوشیدن آب انار به شیوه‌های مختلفی روی سلامتی و پوست و موی ما تاثیر می‌گذارد. انار یکی از معدود میوه‌هایی است که آب آن به اندازه‌ی خود میوه مفید است، چرا که پوست آن حاوی بیش‌ترین مقدار آنتی‌اکسیدان است که هنگام گرفتن آب میوه در اثر فشار به مقدار فراوانی آزاد می‌شود. آب انار درحال‌حاضر به لحاظ میزان مواد مغذی که به بدن می‌رساند هم‌رده‌ی بلوبری (ذغال اخته‌ی آبی) و چای سبز است.افزون بر این در اثر آب گیری دانه ی انار بعضا خرد می شود و مواد آن با آب مخلوط می شود که این امر به خواص شگفت انگیز انار می افزاید.خوردن انار به علت دانه‌هایش برای بعضی از آدم‌ها ممکن است دشوار باشد، به همین دلیل گرفتن آب آن بهترین راه برای استفاده از خواص فوق‌العاده‌ی انار است. نوشیدن آن سبب جذب سریع و آسان همه‌ی مواد مغذی آن در جریان خون توسط بدن می‌شود. انار در مقایسه با سایر میوه‌ها، دارای بیش‌ترین مقدار آنتی‌اکسیدان است. این میوه‌ حدودا ۳ برابر چای سبز و پرتقال آنتی‌اکسیدان‌ دارد.آب انار تازه، که اصلا فرآوری نشده باشد، بهتر است از آب انارهایی که در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد، زیرا حداکثر میزان ویتامین‌ها را حفظ می‌کند. اطمینان حاصل کنید که آب اناری که می‌خورید شکر افزوده نداشته باشد، زیرا شکر التهاب ایجاد می‌کند و ممکن است برخی از مزایای این میوه را برای سلامتی از بین ببرد.

ارزش غذایی انار

انار منبع خوبی از اسید الاجیک و آنتی‌اکسیدان و پونیسیک اسید است که یک اسید چرب چند غیراشباع امگا۵ است که برای بازسازی و تکثیر سلولی بسیار مفید است. آب این میوه منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین A، C و E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، اسید فولیک، نیاسین، تیامین، فولات و ریبوفلاوین (ویتامین ب۲) است.

خواص آب انار برای سلامتی

انار به مدت هزاران سال برای اهداف دارویی در منطقه‌ی خاورمیانه و شرق دور استفاده شده‌است. این میوه به عنوان یک داروی مقوی برای بهبودی مشکلاتی مانند زخم و اسهال استفاده می‌شود. آب انار حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند آنتوسیانین و اسید الاجیک، ترکیباتی مانند گالیک اسید و فلاونوئیدها مانند کوئرستین است که از بدن در برابر دیابت، بیماری‌های قلبی، استئوآرتریت (آرتروز) و انواع مختلف سرطان حمایت می‌کنند.

۱.  سلامت قلب شما را بهبود می‌دهد

آب انار با حفظ انعطاف‌پذیری شریان‌ها و کاهش التهاب در پوشش رگ‌های خونی، می‌تواند تاثیر زیادی بر سلامتی، به خصوص سلامت قلب داشته باشد. معروف است که این نوشیدنی آترواسکلروز (تصلب شرایین) را که یکی از دلایل اصلی بیماری قلبی است، کاهش می‌دهد. آب انار خطر انسداد شریان‌ها را که می‌توانند باعث محدودیت جریان خون به قلب و مغز شود، کاهش می‌دهد. به عبارت دیگر اثر ضد آتروژنیک در قلب دارد. آب انار حتی مقدار LDL یا کلسترول بد را در بدن کاهش می‌دهد و مقدار کلسترول خوب یا HDL را افزایش می‌دهد.

۲. آب انار سطح قند خون شما را حفظ می‌کند

اگرچه آب انار حاوی فروکتوز است، اما سطح قند خون را مانند آب میوه‌های دیگر افزایش نمی‌دهد. مطالعات نشان داده‌اند که میزان قند خون افراد مبتلا به دیابت که به مدت ۲ هفته آب انار مصرف می‌کنند، افزایش چشمگیری ندارد.

 ۳. فشار خون شما را در حد تعادل حفظ می‌کند

همچنین معروف است که انار فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. اب انار آسیب‌ها و التهاب رگ‌های خونی را در بیماران قلبی کاهش می‌دهد. این آب‌میوه یک آسپرین طبیعی است که مانع از انعقاد خون و تکشیل لخته در خون می‌شود. آب انار حتی به عنوان یک رقیق‌کننده‌ی خون عمل می‌کند که جریان خون را در بدن بهبود می‌دهد.

۴. آب انار خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد

آب انار رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برد و مانع رشد و توسعه‌ی سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. مقدار فراوان آنتی‌اکسیدان‌ موجود در این آب میوه باعث تحریک گلبول‌های سفید خون برای خنثی کردن سموم در بدن می‌شود و به این ترتیب سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. اعتقاد بر این است که انار سبب ایجاد آپوپتوز (خزان یاخته‌ای) می‌شود، فرآیندی که سلول‌ها خودشان را از بین می‌برند. مصرف روزانه‌ی یک لیوان آب انار می‌تواند رشد سلول‌های سرطانی را در سرطان پروستات کاهش دهد. علاوه بر این، به نظر می‌رسد که آب انار آروماتاز را مهار می‌کند، آنزیمی که آندروژن را به استروژن تبدیل می‌کند. استروژن هورمونی که نقش مهمی در توسعه‌ی سرطان پستان ایفا می‌کند.

۵. آب انار به درمان اسهال کمک می‌کند

آب انار برای درمان اسهال و دیسانتری (اسهال همراه با خون) استفاده می‌شود زیرا نقش مهمی دارد در ترشح آنزیم‌هایی که به فرآیند هضم مناسب کمک می‌کنند. ۱ قاشق چایخوری عسل را با یک لیوان آب انار مخلوط کنید. استفاده از این ترکیب قطعا مشکلات سوء هاضمه را حل می‌کند.

۶. آب انار باعث تقویت سیستم ایمنی بدن‌تان می‌شود

آب انار دارای خواص قوی ضد باکتریایی و ضد میکروبی است و به همین دلیل به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. این نوشیدنی طبیعی به طور قابل‌توجهی باعث کاهش میکروب‌های موجود در دهان که عموما مسئول کرم‌خوردگی و عفونت‌های استافیلوکوکی هستند، می‌شود. خواص ضد میکروبی آب انار سبب می‌شود که مانع انتقال HIV باشد. در میان تمام میوه‌ها، انار دارای بیش‌ترین توانایی برای جلوگیری از انتقال HIV است.

۷.  از کم‌خونی جلوگیری می‌کند

کم‌خونی یک بیماری ناشی از کمبود گلبول‌های قرمز در بدن است. از آن‌جایی که آب انار حاوی مقدار زیادی آهن است، به رفع کمبود گلبول قرمز در بدن کمک می‌کند.برای رفع خونریزی بینی نیز می‌توان از آب انار استفاده کرد. کمی شکر بلژیکی را با آب انار مخلوط کنید. ریختن چند قطره از این ترکیب در بینی می‌تواند یک راه سریع برای کنترل خونریزی بینی باشد. این روش، یک درمان عالی برای رفع قرمزی و سوزش چشم و ریزش مژه هم است.

 

۸.  به فرآیند هضم کمک می‌کند

آب انار به عملکرد مناسب معده، قلب و کبد کمک می‌کند. این آب‌میوه باعث گرسنگی می‌شود و حتی می‌تواند تشنگی را برطرف کند. بنابراین در طول تابستان، انتخاب خوبی است. آب انار عفونت دستگاه ادراری را نیز تسکین می‌دهد و جریان ادرار را تسهیل می‌کند. مقدار فراوان فیبر غذایی هم محلول و هم غیر محلول که در آب انار موجود است به بهبود هضم و تنظیم حرکات روده کمک می‌کند. از آن‌جایی که این آب‌میوه هیچ چربی اشباع‌شده یا کلسترولی ندارد، مصرف آن برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می‌شود.

 

۹. آب انار به بازسازی غضروف کمک می‌کند

آب انار به عنوان یک مهارکننده‌ی آنزیم‌هایی که مسئول آسیب رساندن به غضروف هستند، عمل می‌کند. بنابراین مصرف آن به بیماران مبتلا به استئوآرتریت، یک بیماری مزمن که به علت تحلیل رفتن غضروف مفصلی ایجاد می‌شود، بسیار توصیه می‌شود. مطالعات انجام شده نشان می‌دهند که استفاده از این آب‌میوه روند بدتر شدن اوضاع غضروف را کند می‌کند. آب انار بدون شکر افزوده علائم آرتریت و التهاب استخوان را کاهش می‌دهد. مصرف منظم این آب‌میوه می‌تواند مانع بروز مشکلات عصبی مانند بیماری آلزایمر شود. همچنین گفته می‌شود که سنگ کلیه را دفع می‌کند و اختلال نعوظ را در مردان درمان می‌کند.

 

۱۰. آب انار برای زنان باردار مفید است

آب انار برای زنان باردار بسیار مفید است. این آب‌میوه یک منبع عالی از برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی از جمله اسید فولیک است که یک عنصر حیاتی در برنامه‌ی غذایی قبل از زایمان است. خواص ضد التهابی آب انار یک جریان خون سالم را که برای رشد کلی جنین ضروری است، تضمین می‌کنند. پتاسیم موجود در آب انار همچنین می‌تواند به جلوگیری از گرفتگی عضلات پا که به طور کلی با بارداری مرتبط است، ‌کمک کند. معروف است که اگر آب انار به طور منظم توسط مادران باردار مصرف شود، خطر ابتلا به زایمان زودرس یا تولد نوزادان با وزن کم هنگام تولد کاهش می‌یابد.

 

۱۱. از ایجاد پلاک روی دندان‌ها پیشگیری می‌کند

برای محافظت از دندان‌های‌تان در برابر ایجاد پلاک، روزی یک لیوان آب انار بنوشید.

 

۱۲. اشتها را افزایش می‌دهد

اگر به دنبال خوراکی خوشمزه‌ای هستید که سبب تحریک اشتهای‌تان شود، انار گزینه‌ی خوبی است به خصوص برای بچه‌ها! می‌توانید قبل از غذا به آنها آب انار بدهید تا از خوردن غذا آن لذت ببرند.

 

۱۳. ادرار مکرر را متوقف می‌کند

ابتدا دانه‌های چند انار را از داخل آن بیرون بیاورید. بعد، آب دانه‌ها را بگیرید. حالا این آب را بلافاصله بنوشید شما باید ۱ تا ۲ فنجان آب انار به طور روزانه مصرف کنید.

۱۴. حرارت بدن را کاهش می‌دهد

روزی یک لیوان آب انار بنوشید تا دمای بدن‌تان کنترل کنید و آن را به طور طبیعی در سطح ثابتی نگه دارید. شما همچنین می‌توانید یک لیوان آب انار مخلوط با ۲ قطره روغن بادام را هر روز صبح مصرف کنید.

 

۱۵. تب تیفوئید (حصبه) را درمان می‌کند

ابتدا با استفاده از یک غذاساز، آب انار تازه آماده کنید. پس از آن، عسل یا فلفل سیاه را برای رسیدن به نتایج بهتر به آب انار اضافه کنید. در نهایت این نوشیدنی را بخورید.

 

۱۶. سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

آب انار دارای خواص ضد باکتری و ضد میکروبی قدرتمندی است که به مبارزه با ویروس‌ها و باکتری‌ها کمک می‌کند و سیستم ایمنی بدن‌تان را تقویت می‌کند. این میوه به طور قابل‌توجهی میکروب‌های داخل دهان را که باعث کرم‌خوردگی و عفونت استاف می‌شوند& از بین می‌برد. علاوه بر این، اثرات ضد میکروبی انار سبب شده که به طور موثری مانع از انتقال HIV شود.

 

۱۷: سنگ کلیه را درمان می‌کند

هم آب انار و هم دانه‌های آن حاوی خواص قابضی هستند که برای درمان سنگ‌های کلیه تاثیر زیادی دارند. برای درمان سنگ کلیه یک لیوان آب انار تازه بنوشید و روزی یک انار بخورید. شما می‌توانید انار را با سالاد میوه ترکیب کنید.

خواص آب انار برای پوست

آب انار، می‌تواند یک معجون سری برای داشتن پوست سالم، پر طروات و جوان باشد!

 

۱۸. آب انار یکی از مواد خوراکی ضد پیری است

رژیم غذایی پر از آب انار می‌تواند با کاهش چین و چروک و خطوط ریز ناشی از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، به کاهش روند پیری کمک کند. آب انار همچنین به حفظ بازسازی سلول‌های پوست کمک می‌کند و مانع از تیره شدن بیش از حد و بروز لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

۱۹. آب انار برای انواع پوست مناسب است

آب انار روی پوست خشک شگفتی می‌آفریند! ساختار مولکولی کوچک آن عمیقا به پوست نفوذ می‌کند تا آن را رطوبت‌رسانی و هیدراته کند. بنابراین پوست خشک و تحریک شده را نرم می‌کند. اسید پونیسیک موجود در آن، یک اسید چرب امگا۳، پوست را به طور مداوم رطوبت‌رسانی می‌کند. آب انار برای پوست‌های چرب و جوش‌دار نیز مفید است. استفاده از آب انار روی پوست چرب باعث جلوگیری از پدیدار شدن جوش می‌شود و تولید سبوم را کنترل می‌کند.

۲۰. به التیام زخم‌ها کمک می‌کند

آب انار به بازسازی سلول‌ها در لایه‌های اپیدرم و درم کمک می‌کند. این آب‌میوه می‌تواند روند بهبودی زخم را تسریع کند. حتی روغن دانه‌های انار سرشار است از مواد مغذی مناسب پوست که برای تقویت و بازسازی اپیدرم مفید هستند. آب انار همچنین از پوست در برابر آفتاب‌سوختگی محافظت می‌کند و آسیب ناشی از تماس مداوم با نور خورشید را التیام می‌دهد.

 

۲۱.آب انار بافت پوست را بهبود می‌بخشد

همچنین معروف است که انار طول عمر فیبروبلاست‌ها را که مسئول تولید کلاژن و الاستین هستند افزایش می‌دهد، و به این ترتیب باعث می‌شود که پوست سفت‌تر شود و مانع تشکیل خطوط و چین و چروک‌ها می‌شود. کلاژن و الاستین، به پوست استحکام می‌دهند و از سلامت آن پشتیبانی می‌کنند. هنگامی که فیبرهای کلاژن و الاستین از بین می‌روند، پوست شل می‌شود و به این ترتیب چین و چروک‌ها و جوش پدیدار می‌شوند. انار برای روشن کردن رنگ پوست بسیار مفید است. نوشیدن یک لیوان آب انار، به طور روزانه پوستی صاف و درخشان را به شما می‌دهد.

 

۲۲. ماسک صورت انار برای داشتن پوستی درخشان

۱ قاشق چایخوری پودر پاپایای سبز، روغن هسته‌ی انگور و عصاره‌ی هسته‌ی انگور را با ۲ قاشق چایخوری آب انار مخلوط کنید و ترکیب به‌دست آمده را روی صورت بمالید. اجازه بدهید به مدت حدود یک ساعت بماند و سپس آن را با آب ولرم شستشو دهید.

همچنین می‌توانید بعد از تمیز کردن صورت‌تان، با استفاده از یک توپ پنبه‌ای آب انار را مستقیم روی صورت‌تان بمالید.

۲۳.  از بروز سرطان پوست­ جلوگیری می‌کند

انار حاوی آنتوسیانین‌ها و تانن‌‌های هیدرولیز شده است که دارای خواص قوی آنتی‌اکسیدانی و ضد تومور هستند. هنگامی که آب انار به طور مستقیم بر روی پوست استفاده می‌شود، اسید الاجیک، یک آنتی‌اکسیدان پلی‌فنولی موجود در آن مانع از توسعه‌ی سرطان پوست می‌شود.

 

۲۴. آبرسان قوی پوست صورت و بدن است

هنگامی ‌که پای هیدراته نگه داشتن پوست به میان می‌آید، آب انار یکی از گزینه‌های عالی است. نوشیدن آب انار یا استفاده از روغن انار روی رطوبت پوست را حفظ می‌کند و هر گونه خشکی و زبری پوست را از بین می‌برد.

 

۲۵. محو کردن لکه های تیره پوست با کمک خواص آب انار

فصل پاییز زودتر از آنچه فکرش را بکنید از راه می رسد و شما می توانید هر روز انار بخورید یا آب انار بگیرید و به طور روزانه آن را بنوشید. یا، آب انار را روی صورت‌تان استعمال کنید. اجازه دهید به مدت حدود ۱۰ دقیقه روی صورت‌تان بماند و بعد آن را با آب ولرم بشویید. این روش را به مدت چند ماه تکرار کنید. می بینید که لکه های تیره به سرعت از بین می روند.

۲۶. آکنه های پوست تان را با کمک خواص آب انار از بین ببرید

برای رهایی از جوش و آکنه روی پوست تان به چند قطره آب انار تازه و آب لیمو نیاز دارید. این دو را با هم مخلوط کنید و با پنبه به آرامی روی جوش های صورت تان بمالید. این کار را روزی دو بار انجام دهید و پس از گذشت مدتی می بینید که دیگر اثری از جوش ها و آکنه ها نیست.

 

۲۷. کلاژن سازی برای پوست هم از خواص آب انار است

آب انار به افزایش عمر فیبروبلاست‌ها که مسئول تولید کلاژن و الاستین برای جلوگیری از چروک و سفت کردن پوست هستند، کمک می‌کند. هنگامی ‌که فیبرهای الاستین و کلاژن تجزیه می‌شوند، پوست شل می‌شود و در نتیجه چین و چروک روی پوست پدیدار می‌شود. انار برای پوست شما بسیار مفید است. خوردن یک لیوان از آب این میوه کمک می‌کند که پوستی زیبا و بدون نقص داشته باشید.

 

خواص آب انار برای مو

۲۸. آب انار از ریزش مو جلوگیری می‌کند

نوشیدن آب انار به طور منظم فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و به این ترتیب مانع ریزش مو می‌شود و کمک می‌کند که موهایی سالم و درخشان پدیدار شوند.

 

۲۹. آب انار باعث تقویت و استحکام مو می شود

آب انار یک منبع کامل و غنی از ویتامین C است که برای تقویت ، استحکام و سلامت موها لازم است. ویتامین C موجود در این آب میوه خوشمزه باعث می شود که بافت پیوندی که فولیکول‌های مو در آن قرار دارند؛ تقویت شود و به این ترتیب باعث تقویت و استحکام موهایتان می‌شود.

 

۳۰. آب انار رنگ موها را شفاف و درخشان می کند

حتما در روی قوطی بسیاری از شامپوها با کلمه عصاره انار برخورد کرده اید. بله این میوه قابلیت زیبا تر کردن موهایتان را دارد و آب انار می تواند درخشندگی و شفافیت بی بدیل و بی نظیری به موهای کدر شما بدهد.

برخی اقدامات احتیاطی و مضرات آب انار  که باید در نظر داشته باشید

۱.  مصرف آب انار به افراد مبتلا به آنفلوآنزا، سرفه و یبوست یا افرادی که مزاج بلغمی دارند، توصیه نمی‌شود.

 

۲.  آب انار دارای آنتی‌اکسیدان‌های خاصی است که فشار خون را پایین می‌آورند. بنابراین، مصرف این آب‌میوه در ترکیب با داروی تجویز شده برای کاهش فشار خون می‌تواند منجر به بروز وضعیت خطرناک افت فشار خون شود که به عنوان هایپوتنشن شناخته می‌شود.

 

۳.  افرادی که نسبت به گیاهان خاص آلرژی دارند و دچار آسم هستند همیشه در معرض خطر بروز یک واکنش آلرژیک به این میوه هستند. واکنش‌های آلرژیک عمومی عبارتند از: استفراغ، قرمز شدن چشم‌ها، کهیر و دشواری در روند در تنفس.

 

۴.  انار نیز درست مانند گریپ‌فروت، با برخی از داروها تداخل ایجاد می‌کند، به خصوص داروهایی که سطح کلسترول را پایین می‌آورند (این داروها به نام استاتین شناخته می‌شوند). آب انار همچنین می‌تواند با داروهای ضد افسردگی، داروهای ایدز و مسکن‌ها تداخل ایجاد کند.

سخن پایانی

نوشیدن یک لیوان آب انار تمام کاری است که باید برای تجربه‌ی خواص این میوه انجام بدهید. هرگز دیر نیست که این آب‌میوه شگفت‌آور را به برنامه‌ی غذایی روزانه‌تان اضافه کنید، زیرا مزایایی که با مصرف این آب‌میوه به‌دست خواهید آورد، تمام کاستی‌ها را جبران می‌کند.

اکنون وقت آن رسیده‌است که این آب‌میوه را در رژیم غذایی خود بگنجانید. یا این‌که مدت‌هاست که آب انار بخشی از رژیم غذایی شما است؟ لطفا نظرات خود را از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید!

5/5 - (1 امتیاز)