فواید و خواص شگفت انگیز آبمیوه

در شهرهای مختلف، همه شب زنان و مردان را می بینید که در همان لباس کار خود به بازار می روند و انواع اقسام آبمیوه ها، از آب هویج گرفته تا ترکیبات مختلفی از انواع میوه ها و سبزیجات را سفارش می دهند.این روزها دسترسی به آبمیوه دیگر به دشواری سابق نیست و مردم خیلی راحت هر نوع آبمیوه ای را که بخواهند در آبمیوه فروشی ها و رستورانها پیدا می کنند. خیلی از افراد هم آبمیوه مورد علاقه شان را خودشان درست می کنند. این روزها دیگر همه در خانه شان یک دستگاه آبمیوه گیری دارند و با صرف کمی وقت، صبر و پشتکار میتوانید آبمیوه دلخواهتان را در خانه تهیه کنید.اخیراً موسسه ملی سرطان برای ترغیب مردم به مصرف میوه و سبزیجات بیشتر تلاش می کند. همواره توصیه می شود که هر روز حداقل ۵ وعده میوه و ۳ وعده سبزیجات استفاده کنید و دلیل آن خیلی ساده است: رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزیجات از بسیاری از بیماری ها و مشکلات جلوگیری می کند؛ سرطان سینه، روده، مری، معده، ریه، تخمدان و مقعد. دانشمندان به دنبال مواد شیمیایی موجود در گیاهان هستند که از بروز این مشلات و ناراحتی ها جلوگیری می کند. این مواد شیمیایی گیاهی که فیتوشیمی نامیده می شوند در راس تحقیقات و مطالعات غذایی قرار گرفته اند چون رمز پیشگیری از بسیاری بیماری های کشنده مثل سرطان و بیماری های قلبی و بیماری های متداول مثل آسم، ورم مفاصل و آلرژی شناخته شده اند.

تاریخچه استفاده از آبمیوه

سالیان سال تحقیقات و مطالعات همه گیر شناسی که وضعیت های مختلف بیماری ها و رژیم غذایی را در جمعیت های مختلف که اعتقادی به قرار دادن میوه و سبزیجات در برنامه غذایی خود ندارند، با یکدیگر مقایسه کرده است. اینگونه مطالعات که در آفریقا، چین، کشورهای مدیترانه، روسیه و سایر نقاط انجام گرفته، نشان داده است که در فرهنگ هایی که رژیم غذایی افراد از میوه و سبزیجات تازه تشکیل شده است، که آنرا سرشار از کربوهیدرات و فیبر می کند، بسیاری بیماری هایی که مردم امریکای شمالی را مبتلا می کند، وجود ندارد. مثلاً در طی ۳۰ سالی که محققان انگلیسی در آفریقا کار می کردند، به هیچ عنوان با مشکلاتی مثل فتق، سرطان روده یا سرطان پروستات روبه رو نشدند. تنها دلیل آن می تواند تنوع رژیم غذایی آنها باشد.اما این تحقیقات (که بیش از ۱۵۰ مورد در ۱۰ سال اخیر انجام گرفته است) دقیقاً ثابت نمی کنند که این رژیم غذایی است که این تفاوت در وضعیت سلامتی افراد را ایجاد میکند. عوامل بسیار زیاد دیگری هم هستند که می توانند بر سلامتی تاثیرگذار باشند، مثلاً آیا این نبود بیماری به خاطر رژیم غذایی فرد است یا به این خاطر است که در محیطی با آلودگی هوای کمتر زندگی می کند؟ اگر به خاطر رژیم غذایی است، کدام قسمت از رژیم غذایی آنها این تفاوت را ایجاد کرده است؟

این سوالات بوده که محققان بسیاری را به بررسی برخی ترکیبات خاص در موادغذایی واداشته تا ببینند چه موادی می تواند دربرابر ابتلا به این بیماری ها محافظت می کند. در این راه، محققان چند ماده غذایی را پیدا کردند: گوجه فرنگی، به همراه ویتامین C، ویتامین A و برخی موادمعدنی که ده ها هزار ماده شیمیایی دیگر در خود دارد.مواد شیمیایی گیاهی که محققان پیدا کردند، بر تصور ما درمورد غذاها اثر می گذارد، به ویژه سبزیجات و میوه جات. برای مثال، بروکلی حاوی ماده ای است که می تواند از بروز سرطان سینه جلوگیری کرده یا حتی به درمان آن کمک کند. مرکبات موادی در خود دارند که دفع سموم را از بدن تسهیل می کند و درنتیجه احتمال ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. انگور حاوی ماده است که از تخریب DNA سلولها جلوگیری می کند. به همین طریق، تعداد زیادی از سبزیجات سبز حاوی مواد شمیایی گیاهی هستند که دربرابر سرطان از بدن محافظت می کنند. بروکلی، کلم، گل کلم، هویج، کلم پیچ، کلم قمری، پیاز، سیر، شلغم، چغندر قرمز، فلفل، تره فرنگی، پیازچه و …از جمله سبزیجاتی هستند که خواص ضد سرطانی دارند.اما مشکل اینجاست که اکثر ما به اندازه کافی از میوه و سبزیجات استفاده نمی کنیم تا بتوانیم از فواید آن بهره مند شویم. مثلاً بااینکه مدام از رسانه می شنویم که باید حداقل ۵ وعده در روز از میوه جات و ۳ وعده در روز از سبزیجات استفاده کنیم، واقعیت این است که به طور متوسط بیشتر از یک تا دو وعده از سبزیجات و میوه جات استفاده نمی کنیم.به همین خاطر است که مصرف آبمیوه شاید بتواند نیازهای غذایی ما را به میوه جات و سبزیجات تامین کند.

حال این سوال مطرح می شود که آبمیوه درمانی چه فواید دیگری دارد که تاکنون از چشم محققان به دور مانده است؟

برای مثال، اضافه کردن کلروفیل به رژیم غذایی که معمولاً توصیه می شود. کلروفیل که ماده ای است که به وفور در سبزیجات یافت میشود، ساختاری شبیه به هموگلوبین دارد—ماده موجود در خون که مسئول انتقال اکسیژن است. در دهه چهل محققان دریافتند که مصرف کلروفیل توانایی بدن را برای تولید هموگلوبین تقویت می کند درنتیجه انتقال اکسیژن بهتر صورت خواهد گرفت. از آن زمان تاکنون، دیگر مطالعه چندانی برای کشف فواید کلروفیل انجام نگرفته است.یا مثلاً قدرت آبمیوه تازه را برای انتقال گروه دیگری از مواد مغذی مهم در بدن مثل آنزیم هادر نظر بگیرید. آنزیم ها نیروی کار بدن شما هستند. این مواد که در صدها هزار واکنش شیمیایی بدن بعنوان کاتالیزور عمل می کنند، برای گوارش و جذب موا غذایی، تبدیل مواد غذایی به بافت های بدن، و تولید انرژی در سطح سلولی اهمیت بسیار زیادی دارند. در واقع، وجود آنزیم ها برای اکثر فعالیت های متابولیک که در بدن انجام می شود، ضروری است.

آبمیوه تازه منبع فوق العاده ای از آنزیم هاست. در واقع تازگی آبمیوه یکی از خصوصیات اصلی آن است چون آنزیم ها در اثر گرما از بین می روند. وقتی شما غذاهای پخته شده می خورید، چه حبوبات باشد، چه میوه ها و سبزیجات، اگر این غذا در دمای بالاتر از ۱۱۴ درجه پخته شده اشد، آنزیم های آن در اثر گرما از بین رفته اند. از آنجا که میوه ها و سبزیجات به صورت خام آبگیری می شوند، آنزیم های آن از بین نمی روند.تصادفاً بسیاری از مواد شیمیایی گیاهی که توجه محققان را به خود جلب کرده است یا آنزیم هستند یا گاهای اوقات موادی میباشند که به ساختن یا فعال کردن آنزیم ها کمک می کنند.بعلاوه، آب میوه ها و سبزیجات منابع بسیار خوبی از مواد مغذی به حساب می آیند. مرکبات (گریپ فروت، پرتقال و از این قبیل) میزان بسیار زیادی ویتامین C در خود دارند. آب هویج حاوی مقدار زیادی ویتامین A به شکل بتا کاروتین است. تعداد زیادی از آب سبزیجات سبز سرشار از ویتامین E هستند. آبمیوه ها منبع بسیار خوبی از مواد معدنی لازم مثل آهن، مس، پتاسیم، سدیم، ید، و منیزیم می باشند.

علاوه بر این، از آنجا که فیبر غیرقابل هضم در آبمیوه گرفته می شود، این مواد مغذی به میزان بسیار بیشتری در قالب آبمیوه برای بدن فراهم می شود تا در قالب میوه های طبیعی. برای مثال، به این خاطر که بسیاری از موادمغذی حاوی فیبر هستند، وقتی شما یک هویج خام می خورید فقط می توانید %۱ از بتا کاروتین موجود در آن را دریافت کنید. اما وقتی هویج را به صورت آبمیوه مصرف می کنید، یعنی فیبر آن گرفته میشود، تقریباً %۱۰۰ از بتا کاروتین موجود در آن جذب بدن می شود.و کلام آخر اینکه میوه ها و سبزیجات یک ماده دیگری هم در خود دارند که برای حفظ سلامتی شدیداً مورد نیاز است—آب. بیش از %۶۵ از سلولهای بدن انسان از آب تشکیل شده است و در برخی بافت ها مثلاً مغز، %۸۰ سلولها از اب تشکیل شده است. وجود آب برای حفظ سلامتی بدن الزامی است اما متاسفانه اکثر افراد به اندازه کافی آب نمی نوشند. علاوه بر این بیشتر مایعاتی که وارد بدن ما می شود از چای و نوشابه تامین می شود که حاوی موادی است که برای دفع آن نیاز به چند برابر آب است. آب میوه ها و سبزیجات عاری از این مواد هستند و اب آنها آب خالص و سالم است.پس باتوجه به فوایدی که برای آب میوه ها و سبزیجات در این مقاله عنوان شد، مثل محافظت از بدن در برابر ابتلا به سرطان، بیماری های قلبی، ورم مفاصل، و بیماری های دیگر، چرا نباید تغییری در رژیم غذاییتان ایجاد کرده و به مقدار بیشتری از آبمیوه در روز استفاده کنید؟ برای شروع خرید یک آبمیوه گیری ضروریست، پس آبمیوه گیری هلال می تواند یکی از بهترین گزینه ها باشد.