رژیم آبمیوه و تاثیر آن بر تناسب اندام

یکی از انواع رژیم‌های غذایی که این روزها بسیار مورد توجه قرار گرفته رژیم‌ آبمیوه است که به عنوان راه‌ حلی برای لاغری سریع و شدید پیشنهاد می‌شوند. برخی دیگر هم خواص دیگری مثل سم‌زدایی از کبد، روشن شدن پوست یا بهبود خلق‌ و‌ خو را برای این گونه رژیم‌ها عنوان می‌کنند که درست یا نادرست، پرداختن به این رژیم‌ها بی‌تاثیر نبوده است.اما خوردن آبمیوه تازه به عنوان تنها منبع تامین انرژی به نظر کمی عجیب می‌آید و ممکن است خیلی ها از خودشان بپرسند که آیا چنین رژیمی باعث بهبود سلامتی و کاهش وزن پایدار می‌شود و آیا دنبال کردن چنین رژیم‌های سخت‌گیرانه‌ای عواقب منفی نخواهد داشت؟ در ادامه تلاش می‌کنیم بیشتر این رژیم‌ها را بررسی کرده و جوابی برای این پرسش‌ها پیدا کنیم، با دکتر سلام همراه باشید.

نحوه گرفتن رژیم آبمیوه

– این رژیم‌ها با هر نامی که عرضه شوند، از رژیم سم‌زدایی و پاکسازی با آبمیوه گرفته تا روزه آبمیوه، بر اساس مصرف آب انواع میوه‌ها و سبزیجات بنا شده‌اند. در برخی از انواع این رژیم‌ها باید از خوردن هرگونه غذای دیگر به غیر از آبمیوه امتناع کنید، در حالی که در برخی انواع دیگر خوراکی‌های جامد بخصوصی مجاز هستند. نکته اصلی در اکثر این رژیم‌ها کالری ورودی به بدن است که بسیار محدود می‌شود.

سنگین‌ترین گونه‌های این رژیم معمولا به بازه‌های زمانی کوتاهی محدود می‌شوند که بین سه روز تا یک هفته است. اما رژیم‌های آبمیوه‌ای که اجازه مصرف برخی خوراکی‌های جامد و کالری بیشتر را می‌دهند ممکن است برای دوره‌های زمانی طولانی‌تر هم ادامه پیدا کنند. این رژیم‌ها برای گیاه‌خوارها بسیار مناسب‌ هستند، هرچند در برخی از گونه‌های رژیم آبمیوه اجازه افزودن عسل و ماست به بعضی از آب‌میوه‌ها هم وجود دارد.

رژیم آبمیوه و تاثیر آن بر تناسب اندام

ایمنی رژیم‌ آبمیوه

– شواهد علمی که گرفتن رژیم آبمیوه را به عنوان روشی منطقی برای سلامت بیشتر تایید کنند زیاد نیست. به‌ علاوه در صورتی که بیشتر از چند روز از چنین رژیمی پیروی کنید به احتمال زیاد نخواهید توانست نیازهای تغذیه‌ای بدن خود را به درستی تامین کنید. البته میوه‌ها و سبزیجات بخش مهمی از یک رژیم غذایی متوازن را تشکیل می‌دهند و در هر روز باید حداقل پنج سهم میوه و سبزی را در برنامه غذایی خود بگنجانید. انتخاب مجموعه متنوعی از میوه‌‌ها و سبزیجات می‌تواند ویتامین‌ها، مواد معدنی، آنتی‌اکسیدان‌ها و فیبر مورد نیاز بدن را به خوبی تامین کند.

با این حال، آبمیوه (100% طبیعی و بدون شیرین‌ کننده) فارغ از میزان مصرف تنها به عنوان یکی از این پنج سهم عمل می‌کنند، چرا که حاوی فیبر موجود در میوه کامل و سبزیجات تازه نیست. بنابراین ادامه طولانی مدت این رژیم‌ها می‌تواند خیلی هم مفید نباشد و باعث ایجاد یا تشدید مشکلات سلامتی برای فرد شود.

با چنین رژیمی کدام مواد مغذی را کمتر دریافت خواهیم کرد؟

– خود عمل آبمیوه‌گیری برخی از مواد مغذی موجود در میوه‌ها و سبزیجات را از بین می‌برد که مهم‌ترین آن‌ها فیبر خوراکی است ولی شامل سایر مواد مغذی هم می‌شود. یک مثال مفید، بافت سفیدی است که در پرتقال و نارنگی بین پوست و گوشت میوه وجود دارد و سرشار از فلاونوئیدها است و در آبمیوه پیدا نمی‌شود. سایر مواد مغذی کلیدی که ممکن است در چنین رژیمی به بدن شما نرسد شامل پروتئین (برای حفظ، رشد و بازسازی عضلات)، آهن (برای حفظ سطح انرژی و پیشگیری از کم‌خونی) و انواع چربی‌های مفید (از جمله اسید‌های چرب امگا 3) می‌شود.

تاثیر رژیم آبمیوه بر لاغری

– بیشتر افراد بعد از گرفتن رژیم‌های آبمیوه وزن کم می‌کنند، چرا که این رژیم شامل حذف منابع چربی و پروتئین است و کالری ورودی بدن را به شدت کاهش می‌دهد. با این حال، معمولا این کاهش وزن پایدار نیست، چرا که با قطع مصرف آبمیوه معمولا فرد به رفتارهای خوراکی پیشین خود باز می‌گردد. همچنین میزان وزنی که از دست می‌دهید به شرایط انفرادی شما بسیار وابسته است و مثلا به میزان اضافه‌ وزن در شروع رژیم و مدت و کیفیت وفاداری به آن باز می‌گردد.در حال حاضر شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد که یک رژیم آبمیوه کوتاه سه روزه می‌تواند برای بهبود سلامت سیستم گوارشی شما مفید باشد که خود در درازمدت به ثبات وزن کمک می‌کند. دلیل این امر هم تاثیری است که تصور می‌شود باکتری‌های سیستم‌ گوارش بر وزن بدن دارند.

– اگر تصمیم به انجام این رژیم به‌صورت کوتاه‌مدت دارید، بهتر است خودتان آبمیوه‌ تازه از میوه‌ها و سبزیجات ارگانیک و بدون افزودنی تهیه کنید. تنها به مقدار نیازتان آبمیوه تهیه کنید و در صورت امکان چند تکه میوه تازه هم در مخلوط قرار دهید تا از تامین فیبر و مواد مغذی گیاهی مورد نیاز بدنتان مطمئن شوید.

5/5 - (1 امتیاز)