آیا آبمیوه برای کسانی که دیابت دارند مفید است؟

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال

آبمیوه یک نوشیدنی سالم و طبیعی است که در دهه ی گذشته چند میلیارد دلار را به خودش اختصاص داده است.

 

آیا آبمیوه برای کسانی که دیابت دارند مفید است؟

 

آبمیوه یک نوشیدنی سالم و طبیعی است که در دهه ی گذشته چند میلیارد دلار را به خودش اختصاص داده است. علاقه مندان به آبمیوه این نوشیدنی ها را برای اهداف مختلفی مانند رژیم های غذایی، کاهش وزن و جذب مواد مغذی و هضم آسان مواد مغذی.اگر چه آبمیوه ی تازه دارای مزایای بهداشتی زیادی است و برای همه افراد مفید است، اما آیا برای افراد مبتلا به دیابت نیز مناسب است؟تیم پژوهشی آبمیوه گیری های صنعتی هلال در این مقاله به بررسی این مساله پرداخته است.

 

آبمیوه چیست؟

 

آبمیوه گیری فرآیندی است که توسط آن مایع از میوه و سبزیجات استخراج می گردد، به مایع حاصل آبمیوه می گویند. مایع تولید شده توسط این فرآیند حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات گیاهی از میوه یا سبزی و مقدار اندکی فیبر است.

 

روش های مختلفی برای تولید آبمیوه وجود دارد. طرفداران آبمیوه های خانگی نشان می دهد که مزایای آن بیشتر از انواع خریداری شده و صنعتی است، البته آبمیوه هایی که در تریاها و کافه ها نیز تهیه می شود از نوع آبمیوه های طبیعی است، این آبمیوه ها توسط دستگاه های آبمیوه گیری صنعتی در حجم بالا تولید و به بازار عرضه می شوند، دستگاه های آبمیوه گیری صنعتی هلال نیز برای تولید این نوع آبمیوه کاربرد دارد.

 

در اینجا برخی از رایج ترین راه های ساده برای ساخت آبمیوه را بیان می کنیم:

آبمیوه گیری دستی، با استفاده از دستگاه آبمیوه گیری دستی خانگی این کار را انجام میدهیم. این روش اغلب برای تولید مقدار کمی آبمیوه برای صرف در کنار سالاد یا ساندویچ استفاده می شود.

 

 

روش های مختلف آبمیوه گیری

 

روش های آبمیوه گیری متفاوت است، مثلا فشردن میوه توسط دست با آبمیوه گیری های معمولی و دستی یکی از رشو های آبمیوه گیری است. روش دیگر گرفتن آبمیوه با آبمیوه گیری های برقی است، که با سرعت و دقت بالا و به طریقی کاملا بهداشتی آبمیوه را از مابقی قسمت های میوه جدا می کنند. مایع حاصل حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به طور طبیعی در کل میوه یا سبزی موجود است.

 

آبمیوه گیری ها به دو صورت عمل می کنند:

 

آبمیوه گیری های سانتریفیوژ: این آبمیوه گیری ها با سرعت بالا می چرخند و به این روش آبمیوه را از مابقی محتویات جدا می کنند. در این روش مقداری از پالب میوه درون آبمیوه باقی می ماند که برخی اوقات مشتریان این آبمیوه را بیشتر می پسندند.

 

آبمیوه گیری پرس سرد: در این روش میوه را له می کنند و میوه ها و سبزیجات را به آرامی فشار می دهند تا تمامی آب آن خارج شود. آبمیوه گیرهای سرد، گرما تولید نمی کنند بنابراین باعث تجزیه ی آنزیم ها و مواد مغذی مفید میوه نمی شوند.

 

آیا نوشیدن آبمیوه باعث افزایش قند خون می شود؟

 

یکی از مشکلات اصلی آبمیوه این است که آبمیوه های صنعتی، دقیقا خود آبمیوه نیست و افزودنی های زیادی به همراه دارد، نوشیدن این آبمیوه ها سریع قند خون را افزایش می دهند. این موضوع به ویژه برای افراد مبتلا به دیابت بسیار مهم است.

نوشیدن آبمیوه ی ۱۰۰ % طبیعی با افزایش خطر ابتلا به دیابت همراه نیست، اگرچه ممکن است این بهترین انتخاب برای کسانی که این بیماری را دارند، نباشد.

درحالی که آبمیوه ها منبع متمرکز مواد مغذی و مفید هستند، آنها همچنین یک منبع از کربوهیدرات ها در قالب شکر هستند.

اگر درگیر بیماری دیابت هستید، باید مصرف کربوهیدراتها را تحت کنترل خود داشته باشید و برای حفظ سطح قند بایستی به صورت روزانه آن را کنترل کنید. خوردن یک رژیم غذایی با فیبر بالا می تواند میزان جذب قند از دستگاه گوارش شما را کاهش دهد و میزان واکنش کلی قند خون را کاهش دهد.

 

از آنجا که بخش بزرگی از فیبر از میوه ها و سبزیجات در فرآیند آب گیری حذف می شود، قندهای این نوشیدنی ها سریعتر جذب می شوند و منجر به افزایش سریع قند خون می شوند. به عنوان مثال ۲-۳ عدد پرتقال یک فنجان آب پرتقال خواهند داشت. اکثر مردم اعتقاد دارند هضم یک فنجان آب پرتقال زمان کمتری نسبت به مصرف ۲-۳ پرتقال دارد.

بنابراین خوردن تمام میوه، قند خون را افزایش نمی دهد و برای افرادی که دیابت دارند مفیدتر خواهد بود. به علاوه برای کسانی که افزایش وزن دارند خوردن آبمیوه باعث بالا رفتن میزان قند خون و مصرف بیش از حد کالری باعث افزایش وزن می گردد، پس اگر درگیر مشکل دیابت یا اضافه وزن هستید حتما در مصرف آبمیوه ها دقت نمایید، اگر چه نوشیدن آبمیوه تازه برای بدن در اکثر موارد مناسب است، اما برای بیماران دیابتی توصیه نمی شود.

 

پروتئین و فیبر کمتر

 

اکثر آبمیوه ها قند زیاد و فیبر و پروتئین کمتری دارند. و به همین دلیل است که بر افزایش قند خون تاثیر منفی می گذارند و برای افراد مبتلا به دیابت توصیه نمی شود.

تحقیقات نشان می دهد که خوردن وعده های غذایی یا میان وعده هایی که در آن فیبر و پروتئین بالاتر است، می تواند باعث کاهش پاسخ قند خون و افزایش احساس سیری شود.

به همین دلیل استراتژی معمول غذایی برای بهبود کنترل دیابت، مصرف مواد غذایی با فیبر و ویتامین بالا، در مقابل کربوهیدرات کمتر است.

اگرچه مقدار کربن بسته به نوع میوه یا سبزیجات مورد استفاده در یک آبمیوه خاص، متفاوت از دیگری است. وقتی از آبمیوه استفاده می کنیم در یک فنجان مقدار زیادی کربوهیدرات دریافت می کنیم، برعس هنگام مصرف کربوهیدرات از کل غذا این میزان کربوهیدرات را دریافت می کنیم. این مساله به شما اجازه می دهد تا بیشتر غذا بخورید و از کل غذا که حاوی مواد مغذی بیشتری مانند فیبر و پروتئین هستند، لذت ببریم.

برای کسانی که به بیماری دیابت مبتلا هستند توصیه می شود در وعده های غذایی شان از غذاهای با پرودئین کافی استفاده کنند. این غذاها کمتر باعث جابجایی میزان قند خون می شوند.

اگر در حال برنامه ریزی برای یک رژیم آبمیوه برای میان وعده های غذایی خود هستید سعی کنید از آبمیوه هایی که حاوی منبع پرودئین و فیبر در کنار یکدیگر هستند استفاده کنید، مانند عصاره هایی ماننده شیره بادام که باعث کاهش قند خون می شوند.

 

استراتژی مصرف آبمیوه برای بیماران دیابتی

 

مصرف آبمیوه می تواند به آسانی به کنترل قند خون افراد مبتلا به دیابت کمک کند. اما بایستی این مصرف کنترل شده باشد تا از اثرات منفی آن جلوگیری شود.

 

آبمیوه های با کربوهیدرات اندک را استفاده کنید

 

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال

 

استفاده از میوه ها و سبزیجات با کربوهیدرات کم می تواند به کاهش پاسخ قند خون کمک کند. سعی کنید از میوه های با کربوهیدرات کم مانند خیار، لیمو یا لیمو ترش همراه با میکس میوه های دیگر استفاده کنید. در نظر داشته باشید که از آبمیوه هایی که از میوه ها و سبزیجات غیرنشاسته ای هستند مانند کرفس، اسفناج، کلم و گوجه فرنگی استفاده کنید.

 

اگر آبمیوه را از بیرون از خانه تهیه می کنید حتما بایستی چک کنید که آبمیوه حاوی قند اضافه نباشد.

به میزان کربوهیدراتی که در کل روز استفاده می کنید دقت داشته باشید، حفظ تعادل بین مصرف آبمیوه و کل غذاهای مصرفی در طول روز به کنترل قند خون کمک می کند.

در آبمیوه های خود از پودرهای پروتئینی سالم مانند پورد آوکادو می توانید به عنوان مکمل غذایی استفاده کنید. همچنین می توانید یک عدد تخم مرغ آب پز و یا تعدادی از آجیل های مغذی را همراه با آبم میوه خود استفاده کنید تا به تعادل مصرف کربوهیدارت و پروتئین خون شما کمک کند.

 

حرف آخر

 

اگر مبتلا به دیابت هستید آبمیوه ها را به صورت کنترل شده و هماهنگ با دگیر کربوهیدرات های مصرفی در طول روزتان انتخاب کنید. هنگام استفاده از آبمیوه، آبمیوه هایی را که دارای کربوهیدرات کم هستند را استفاده کنید، سعی کنید از آبمیوه و سبزیجات ترکیبی استفاده کنید تا تعادل بین مصرف کربوهیدرات، فیبر و میزان پروتئین دریافتی تان برقرار شود.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما