روش نگهداری هویج و آب هویج برای استفاده مفیدتر

روش نگهداری هویج وقتی هویج برای مصرف یکی دو روزه خریداری شود مشکل خاصی ندارد. خیلی راحت آن هم در فصل سرد می‌توانید آن‌ها را خارج از یخچال بگذارید و هر موقع خواستید مصرف کنید. ولی زندگی امروز باعث شده که با مراجعه به مراکز میوه فروشی یا میدان های تره بار معمولا بسته های چند کیلویی خریداری و به خانه آورده شود تا بتوان حداقل یک هفته از آن‌ها استفاده کرد. از آن جا که هویج به سرعت آب خود را از دست می‌دهد خیلی وقت‌ها حتی با وجود نگهداری در یخچال سیاه می‌شود که باید دور ریخته شود یا پوست آن‌ها را بیشتر بگیریم که تقریبا چیزی از هویج باقی نمی‌ماند. نت‌نوشت امروز را بخوانید تا روش نگهداری هویج را یاد بگیرید و مجبور نباشید هویج را دور بریزید و هر روز بتوانید از این سبزی پرخاصیت استفاده کنید.

یکی از روش های نگهداری خوب هویج گذاشتن آن‌ها در مقداری شن است. در طول زمستان می‌توان با تهیه یک ظرف حاوی شن هر وقت هویج خریدید آن‌ها را زیر شن بگذارید و هر موقع نیاز داشتید برداشت و مصرف کنید. با این روش تقریبا ۵ تا ۶ ماه می‌توانید آن‌ها را تر و تازه و درست مثل این که تازه از مزرعه به خانه آمده است، نگهداری کنید. این مکان باید سرد و خشک باشد.

اگر هم اهل باغبانی هستید می‌توانید هویج ها را در خاک بگذارید و تا وقتی خاک خیلی سرد نشده هر موقع نیاز بود چندتایی از آن‌ها را از خاک درآورده و استفاده کنید. خوبی این روش این است که خیلی از هویج ها دوباره رشد می‌کنند. اگر چنین قصدی دارید حتما از هویج‌های کوچک و حتی‌الامکان با ساقه سبزی‌دار خریداری کنید.

روش نگهداری هویج در یخچال

پس از خریداری هویج های تازه و کوچک با جدا کردن قسمت های سبز و پوست گرفتن آن‌ها، با حلقه حلقه کردن آن‌ها و گذاشتن در یک ظرف در بسته تقریبا بین ۴ تا ۵ روز می‌توان آن ها را تازه نگه داشت. هویج را در کنار سایر سبزیجات و میوه قرار ندهید تا گاز اتیلنی که از میوه ها متصاعد می‌شود هویج‌ها را سیاه نکند.

روش نگهداری هویج در فریزر

اگر بخواهید هویج را برای مدت طولانی تری برای چند ماه نگهداری کنید فریزر بهترین راه است. هویج ها را پس از شستن و پوست‌گیری، به اندازه‌هایی که مصرف می‌کنید حلقه حلقه یا خلال تبدیل کنید. به مدت ۲ دقیقه آن‌ها را در آب جوش بگذارید. ماندن هویج در آب جوش بیشتر از دو دقیقه باعث شروع پخته شدن آن می‌شود. درست بعد از دو دقیقه هویج ها را در یک ظرف حاوی آب سرد همراه با قطعات یخ قرار دهید. بعد آن‌ها را بسته بندی کنید.

با این روش بین ۹ تا ۱۵ ماه می‌توان هویج‌ها را در فریزر نگهداری کرد در حالی که درست مثل هویج تازه است و خواص تغذیه‌ای خود را از دست نداده است.

نحوه نگهداری هویج به صورت ترشی و شور

این هم روش خوبی برای داشتن طعم های متنوع تر و البته روش نگهداری هویج است. هویج ها را بعد از شستن و پاک کردن و قطعه قطعه کردن در یک ظرف حاوی سرکه، دانه های خردل، زنجبیل، جعفری، زردچوبه و گشنیز بجوشانید. سپس آن‌ها را در ظرف های شیشه ای بگذارید و در آن‌ها را ببندید. این ظرف‌ها باید در جای خنک نگهداری شود. به این ترتیب ترشی هویج دارید.

یا می‌توانید هویج ها را در ظرف شیشه ای ریخته و روی آن آب نمک بریزید تا هویج شور درست کنید. این نوع هویج ها را بهتر است در یخچال یا جای خیلی خنک نگهداری کنید.

خوبی این دو روش نگهداری هویج نسبت به ترشی و شورهای بازار این است که از هیچ ماده نگهدارنده‌ای استفاده نکرده‌اید و درست مثل این است که هویج تازه با همان خواص طبیعی‌اش در اختیار دارید.

نحوه نگهداری آبمیوه در یخچال

به هيچ عنوان نگهداری آب هويج براي بيشتر از 2 روز در يخچال و در ظروف دربسته توصيه نمی شود، زيرا استريل نيست و آلودگی به آرامی وارد آن می شود و كپك باعث خراب شدن آن می شود، در صورت تمايل برای نگهداری بيشتر از دو روز، آن را فريز بفرماييد.

بهترین ظرف برای نگهداری آبمیوه، ظروف شیشه ایی در دار است. اما بطری نوشابه و آب معدنی هم بسیار مناسب است. اگر از بطری نوشابه یا آب معدنی استفاده می کنید مطمئن شوید که کاملا تمیز و خشک شده است. با ریختن آبمیوه داخل شیشه یا بطری، هوای آنرا کامل خارج کنید.

خارج کردن هوای داخل بطری به مراتب راحت تر از شیشه است. برای بطری کافی است که بطری را مقداری فشار دهید که مقدار خیلی کم آبمیوه از درب آن خارج شود سپس در همان حالت درب بطری را ببنید و سفت کنید. ولی برای شیشه به این راحتی نیست و نیاز به دستگاه وکیم است. بهترین جای یخچال برای نگهداری طبقات میانی است .

مدت زمان نگهداری آب میوه در یخچال با رعایت اصول چقدر است؟

اگر نکات فوق را رعایت نکردید ۲۴ ساعت زمان پیشنهادی برای نگهداری آبمیوه در یخچال است.

اگر آبمیوه را داخل شیشه درب دار ریخته اید، مدت زمان نگهداری آب میوه در یخچال حداکثر ۴۸ ساعت افزایش پیدا می کند.

و در نهایت اگر داخل بطری یا شیشه ریخته اید و کامل هواگیری کرده اید تا ۷۲ ساعت امکان نگهداری آبمیوه را دارید.

اما بعضی آبمیوه ها مثل آب سیب حساس تر است و بیش از ۳۴ ساعت نمی توان آنرا نگهداری کرد.

اگر اکنون می خواهید با یک آبمیوه گیری مناسب شروع کنید، با خرید آبمیوه گیری هلال گامی در جهت سلامت بیشتر خود بردارید.

3.8/5 - (75 امتیاز)