آب هویج و فواید آن

هویج یکی از سبزیجات خوراکی است که هم ریشه آن و هم برگه های سبز آن قابل استفاده هستند. کارشناسان بهداشت آب هویج را به عنوان یکی از غذاهای مقوی تلقی می شوند. هویج یکی از منابع عالی بتاکاروتن است که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. 100 گرم هویج 80% ویتامین A مورد نیاز بدن را به صورت روزانه تامین می کند. هویج را می توان به صورت خام یا پخته مصرف شود. آب هویج همچنین مقادیر خوبی از ویتامین B6, K, C, B1, B2, B3 و E و بسیاری از مواد معدنی از جمله آهن، فسفر و پتاسیم را در بر دارد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

یکی از مزایای آب هویج آثار ضد سرطان است. متخصصان سلامتی مصرف هویج و آب هویج را به علت وجود آنتی اکسیدان هایی نظیر کاروتن موجود در آن به دیگران توصیه می کنند. آب هویج برای بهبود و پیشگیری برخی سرطان های خاص نیز توصیه می شود. مصرف منظم آب هویج به کاهش خطر ابتلا به سرطان ریه، کلورکتال و پروستات کمک می کند.

محافظت از سلامت چشم

هویج برای چشم ها مفید است. سه ماده بنیادین بتاکاروتن، لوتئین و زاکسنتین در هویج وجود دارد که به طور چشمگیر باعث افزایش سلامتی چشم می شود. هویج دارای موادی است که باعث افزایش دید در شب می شود. یک فنجان آب هویج 40 درصد ویتامین A مورد نیاز بدن را تولید می کند و برای دید چشم مناسب است. کمبود ویتامین A در واقع یکی از علل نابینایی قابل اجتناب در سراسر جهان است.

کاهش خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی

هویج برای بیماران قلب و بیماران فشار خون مفید است. همچنین تاثیری زیادی بر سطح کلسترول خون دارد و به کاهش خطر ابتلا به حمله قلبی کمک می کند. مصرف آب هویج با کاهش سطح استرس به بهبود سلامت قلب منجر می شود. همچنین قدرت ایمنی بدن را نسبت به انواع مختلف بیماری قلبی عروقی بهبود می بخشد. هویج به کاهش کلسترول کمک می کند و توانایی بدن را برای هضم چربی ها افزایش می دهد.

افزایش سلامت و زیبا سازی پوست

آب هویج به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدان موجب سلامت پوست می شود. آب هویج برای حفاظت از پوست از اشعه ماوراء بنفش خورشید و همچین در رفع آسیب های بافتی پوست مفید است. مشکلاتی نظیر خشکی پوست و سایر مشکلات ناشی از کمبود مواد مغذی به وسیله آب هویج رفع می گردد. هویج همچنین می تواند به عنوان یک Poultice برای کمک به زخم های ناشی از جراحی یا دیگر زخم ها استفاده می شود.

محافظت از کبد

هویج به دلیل کاهش سطح صفرا و ذخایر چربی در کبد، باعث سلامت کبد می گردد. بیماری های کبدی و اختلالات روده ای گاهی ناشی از کمبود عناصر موجود در هویج است. به همین ترتیب فیبر حلال در هویج، به پاکسازی روده و کبد کمک می کند. هویج باعث حفاظت کبد در برابر مواد شیمیایی آلی می شود. همچنین آب هویج به حذف اسید اوریک اضافه در بدن کمک می کند بنابراین برای بهبود روماتیسم و آرتریت و نقرس مفید است.

کنترل وزن

برای کسانی که میخواهند وزن خود را کاهش دهند، آب هویج یکی از مناسب ترین گزینه هاست. آب هویج به هضم بهتر، تثبیت کلسترول در خون و کاهش وزن کمک می کند. با این حال در خوردن هویج و آب هویج نیز زیاده روی نکنید. آب هویج منبع غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری است. می توانید آب هویج را با آب میوه های دیگر نظیر سیب و چغندر ترکیب کنید و به صورت هفتگی مصرف کنید.

نتیجه

سعی کنید آب هویج را بخاطر مزایای بیان شده در بالا در برنامه تغذیه هفتگی تان قرار دهید، اما در نظر داشته باشید که آب هویج را در بطری در بسته نگهداری کنید و بیش از دو روز پس در یخچال نگهداری نکنید. آب هویج کنستانتره شده یا پاستوریزه شده مدت نگهداری بیشتری دارد اما برخی مواد مغذی آن از بین می رود.

4/5 - (3 امتیاز)