آبمیوه طبیعی را چقدر می توان تازه نگه داشت؟

وقتی یک پروژه راه اندازی و تولید آبمیوه طبیعی را آغاز می کنید اولین دغدغه شما مدت زمان تازه نگه داشتن آبمیوه طبیعی است. در این مقاله متدی برای تازه نگه داشتن و کنسرو سازی آبمیوه طبیعی برایتان بیان می کنیم. با تیم آبمیوه گیری صنعتی هلال همراه باشید.

سالها، تنها راه نگهداشتن آبمیوه به مدت طولانی پاستوریزه کردن آن بود، با گرم کردن نوشیدنی در دما و زمان مشخص عمر نگهداری آن را افزایش می دادند. با این پروسه، میکرواورگانیسم هایی که برای انسان مضر بودند کاهش می یافت. به این ترتیب، اگر ظرف آبمیوه را کامل پرکنیم و درب آن را محکم کنید، عمر آبمیوه تا چند ماه افزایش می یابد. البته با این کار ممکن است برخی از خواص آبمیوه تغییر کند، مثلا در این روش برخی از مشتریان می گویند که طعم آبمیوه مانند آبمیوه پخته شده، می شود.درحال حاضر نگهدارنده هایی هستند که طعم آبمیوه را از تغییر در برابر حرارت حفظ می کنند و عملا کیفیت مواد مغذی را حفظ می کنند و بدون تغییر باقی می گذارند در ادامه برخی از این فرآیند ها را بررسی می کنیم.

آبمیوه تازه

انواع روش های پاستوریزه کردن

  1. پاستوریزاسیون آهسته یا پاستوریزاسیون دمای پایین

زمانی که روش پاستوریزه کردن کشف شد این روش یکی از محبوبترین روشهای پاستوریزه کردن بود. این روش شامل حرارت دادن آبمیوه در دمان بین 63 تا 65 درجه سانتیگراد به مدت 20-30 دقیقه بود و سپس اجازه می دادند که آبمیوه به آرامی سرد شود. در ادامه روند بسته بندی بایستی 24 ساعت صبر کنید تا بتوانید آن را بسته بندی کنید که این یک باور غلط بود. امروزه این روش تغییر کرده و روش های نوین جایگزین آن شده است، زیرا طعم و کیفیت آبمیوه را تغییر می داد. امروزه صنعت غذا با پیشرفت هایی که داشته است سیستم کارآمدی را بوجود آورده که طعم آبمیوه را تغییر نمی دهد.

  1. پاستوریزاسیون سریع یا کوتاه مدت با دمای بالا

در این روش آبمیوه را تا در حرارت 80-90 درجه سانتی گراد بین 15 تا 30 ثانیه حرارت می دهند و به سرعت سرد می کنند. این روش در صنعت غذایی یکی از محبوب ترین روش ها است. که منجر به تغیرات انومورفولوژیکی و تغذیه ای در مواد غذایی می شود و همچنین به طور قابل ملاحظه ای سریعتر از روش قبل است.  تفاوت اصلی این روش با روش قبلی عمر مفید محصول نهایی است.

  1. پاستوریزاسیون فوق سریع با درجه حرارت فوق العاده بالا

این روش شامل مواردی است که محصول به مدت چند ثانیه با دمای نزدیک به 138 درجه سانتی گراد حرارت داده می شود. این روش برای مواد با اسیدیته کم استفاده می شود که در آن میکروارگانیسم ها قادر به مقاومت در برابر حرارت بالا نیستند، مانند شیر. از این طریق عمر مفید محصول را می توان تا 6 ماه بدون یخچال افزایش داد.مصرف کنندگان اکثرا خواستار محصولات تازه هستند که حداقل پردازش روی آنها صورت گرفته است و یا تحت فشار سرد قرار گرفته اند. به این معنا، انواع حافظت های حرارتی می تواند برای این منظور مناسب باشد. در این میان بهترین جایگزین های حرارتی عبارتند از: پدازش با فشار بالا، پردازش با اشعه ماوراء بنفش یا UV یا میدان الکتریکی پالس از جمله موارد دیگر است. پردازش با فشار بالا در حال حاضر یکی از بیشترین تکنولوژی های مورد نیاز است که دمای مواد غذایی افزایش نمی یابد و کیفیت آن تحت تأثیر زیادی قرار نمی گیرد. جنبه منفی این روش این است که به سرمایه زیادی نیاز دارد.

جنبه های کلیدی استفاده از روش فشار بالا یا HPP

در ایالات متحده آمریکا، برای مثال فروش آبمیوه ها مستلزم حفظ مواد مغذی آبمیوه است. در این قانون بایستی فرآیند حرارتی قادر باشد سطح میکروارگانیسم های بیماریزا در آبمیوه را با حداقل 100000 برابر قبل از انجام فرآیند کاهش دهد و قادر باشد سطح مواد مغذی آبمیوه را نیز حفظ نماید.در روش HPP کیفیت مواد غذایی عملا بدون تغییر باقی می ماند در صورتی که در پاستوریزاسیون حرارتی برخی از مواد مغذی و طعم آبمیوه تغییر می کند.در روش HPP محصول پس از بسته بندی پردازش می شود بنابراین به بسته بندی آسپتیک نیازی نیست.در این روش چیزی به صورت پسماند باقی نمی ماند و یکی از سیاست های محیط زیست در حال حاضر استفاده از این روش به عنوان یک انرژی پاک است.به علاوه در این روش می توان از برخی نگهدارنده های شیمیایی برای حفظ آبمیوه استفاده کرد مانند سوربیت پتاسیم، اسید سیتریک یا بنزوات سدیم. اما به عنوان یک نگهدارنده طبیعی می توان از آب لیمون نیز استفاده نمود که علاوه بر افزایش طعم و مزه برای بدن آنتی اکسیدانی قوی است و باعث افزایش طول عمر آبمیوه می شود.

جنبه های کلیدی استفاده از روش فشار بالا یا HPP

آبمیوه های طبیعی را بدون پردازش چه مدت می توان نگهداری کرد؟

در نهایت بهترین آبمیوه استفاده از آبمیوه های تازه و طبیعی است که اکثر به صورت سرد استفاده می شوند و از روش ها و تکنیک های پاستوریزاسیون یا دیگر پردازش ها روی آن صورت نگرفته باشد. آبمیوه هایی که در لحظه تهیه می شوند و به فروش می رسند و نیازی به مواد نگهدارنده و پردازشی ندارند. یکی از بهترین گزینه ها تهیه اینگونه آبمیوه ها از کافه تریاهایی است که به صورت تازه و به درخواست مشتری این گونه آبمیوه ها را تهیه می کنند.اینگونه آبمیوه ها را به طور طبیعی بین دو تا سه روز به صورت سرد در یخچال می توان نگهداری کرد. اما بسته به شرایط باز هم عمر مفید این آبمیوه ها متفاوت است. همانطور که قبلا اشاره کردیم افزودن آب لیمو یا نارنج عمر مفید این آبمیوه ها را طولانی تر خواهد کرد.قبل از ایجاد یک کسب و کار مهم است که تمام گزینه ها را بررسی کنید و از تمامی برندهای معتبر ابزارآلات آن کسب و کار اطلاع حاصل کنید، مکان هایی مانند ورزشگاه ها، هتل ها، رستوران ها، سینما ها و کافه تریاها جاهایی هستند که اینگونه آبمیوه های طبیعی را ارائه می دهند، برای این آبمیوه فروشی ها یا بارها یا حتی باشگاه های ورزشی ما دستگاه آبمیوه گیری هلال که یکی از بهترین دستگاه های آبمیوه گیری صنعتی حال حاضر ایران عزیزمان است را پیشنهاد می کنیم.

 

4.7/5 - (3 امتیاز)