مصرف آبمیوه خوب است یا بد؟

میوه ها و سبزیجات برای بدن مناسب هستند. بعضی از آنها حتی به مبارزه با بیماری های مزمن مانند

مصرف آبمیوه خوب است یا بد؟

 

میوه ها و سبزیجات برای بدن مناسب هستند. بعضی از آنها حتی به مبارزه با بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک می کنند. جالب است که در سال های اخیر رژیم غذایی به نام رژیم آبمیوه به طور فزاینده ای محبوب شده است. این رژیم شامل آبمیوه های مغذی و سبزیجات تازه می شود.

 

بسیاری از مردم این رژیم غذایی را جهت سم زدایی یا اضافه کردن مواد مغذی بیشتر به رژیم های غذایی خود استفاده می کنند. حامیان این رژیم غذایی ادعا می کنند که مصرف آبمیوه جذب مواد مغذی را بهبود می بخشد، در حالی که مخالفان این رژیم غذایی می گویند که مواد مغذی مهم مانند فیبر را از بین می برد. البته بررسی این رژیم نیاز به بررسی دقیق اثرات آن بر بهداشت و سلامتی بدن دارد.

 

آبمیوه گیری چیست؟

 

آبمیوه گیری فرآیندی است که آب میوه ها را از میوه ها و سبزیجات تازه استخراج می کنند. این فرآیند معمولا مواد جامد، دانه، و … را از میوه و سبزیجات جدا می کند و از بین می برد و تنها مایعی از میوه حاصل می شود. مایع حاصل حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به طور طبیعی در کل میوه یا سبزی ها وجود دارد.

 

روش های مختلف آبمیوه گیری

 

روش های آبمیوه گیری متفاوت است، مثلا فشردن میوه توسط دست با آبمیوه گیری های معمولی و دستی یکی از رشو های آبمیوه گیری است. روش دیگر گرفتن آبمیوه با آبمیوه گیری های برقی است، که با سرعت و دقت بالا و به طریقی کاملا بهداشتی آبمیوه را از مابقی قسمت های میوه جدا می کنند. مایع حاصل حاوی بسیاری از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها است که به طور طبیعی در کل میوه یا سبزی موجود است.

 

آبمیوه گیری ها به دو صورت عمل می کنند:

 

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال

 

آبمیوه گیری های سانتریفیوژ: این آبمیوه گیری ها با سرعت بالا می چرخند و به این روش آبمیوه را از مابقی محتویات جدا می کنند. در این روش مقداری از پالب میوه درون آبمیوه باقی می ماند که برخی اوقات مشتریان این آبمیوه را بیشتر می پسندند.

 

آبمیوه گیری پرس سرد: در این روش میوه را له می کنند و میوه ها و سبزیجات را به آرامی فشار می دهند تا تمامی آب آن خارج شود. آبمیوه گیرهای سرد، گرما تولید نمی کنند بنابراین باعث تجزیه ی آنزیم ها و مواد مغذی مفید میوه نمی شوند.

 

هدف از آبمیوه گیری

 

عموما آبمیوه گیری برای دو هدف تهیه می شود:

برای تمیزکردن و یا سم زدایی: در این روش تمام غذاهای جامد حذف می شوند و تنها از آبمیوه برای دفع سموم و مواد زائد از بدن استفاده می شود. این روش ممکن است سه روز تا چند هفته به طول بیانجامد.

 

جهت تکمیل یک رژیم غذایی معمول: آبمیوه تازه می تواند به عنوان یک مکمل مفید برای رژیم غذایی روزانه استفاده شود، این روش مصرف مواد مغذی را از میوه ها و سبزیجات افزایش می دهد درحالیکه ممکن است در حالت عادی آن میوه یا سبزیجات را مصرف نکنید.

 

آبمیوه یک راه آسان برای دریافت مقدار زیادی از مواد مغذی است. بسیاری از مردم در رژیم غذایی روزانه خود مواد غذایی کافی دریافت نمی کنند. مواد غذایی که مصرف می کنیم بسیار پایین تر از آنچه است که مورد استفاده بدن قرار می گیرد. این عمدتا به دلیل روش های پردازش و زمان طولانی برای تولید یک محصول است.

محیط های آلوده و پراسترس نیز میزان مصرف مواد مغذی را افزایش می دهد. میوه ها و سبزیجات حاوی ویتامین ها، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات گیاهی هستند که می توانند در برابر بیماری بدن را محافظت کنند. اگر میزان مصرف روزانه میوه و سبزیجات در رژیم غذایی تان کافی نیست، مصرف آبمیوه راه مناسب برای افزایش دریافت مواد مغذی است.

 

یک بررسی نشان داده است که نوشیدن آبمیوه به مدت ۱۴ هفته سطح مواد مغذی بدن از جمله بتاکاروتن، ویتامین C و ویتامین E را به میزان زیادی بهبود می بخشد.

 

مطالعات نشان می دهد که تمام محصولات تولید شده از آبمیوه بدن را در برابر بیماری ها محافظت می کند، اما این بررسی ها در مورد آبمیوه ناامید کننده بود، زیرا نمی دانستند که دقیقا چه چیزی در آبمیوه باعث محافظت از بیماری می شود. شواهد فراوانی وجود دارد که مصرف میوه و سبزیجات با کاهش خطر ابتلا به بیماری ها مرتبط است، اما پیدا کردن اینکه دقیقا چه آبمیوه و یا سبزیجاتی این مقاوت را ایجاد می کند، مشکل است.

 

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی پارس هلال آسیا

 

یک بررسی نشان می دهد که مزایای استفاده از میوه ها و سبزیجات به دلیل آنتی اکسیدان های موجود در آنها باشد نه به خاطر وجود فیبر. اگر این بررسی درست باشد ممکن است آبمیوه سهم بیشتری در سلامتی انسان نسبت به دیگر محصولات داشته باشد.

 

با این وجود دربرخی مناطق آب برخی میوه ها به کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی کمک کرده است. آب سیب و انار به کاهش فشار خود و میزان کلسترول مرتبط می شود.

علاوه براین مصرف آبمیوه و سبزیجات به شکل مایع و یا میکس های ترکیبی ممکن است سطح هموسیستئین و نشانه های استرس را کاهش دهد که هر دو با بهبود سلامت قلب ارتباط دارند.

 

یک مطالعه بزرگ نشان داده است که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در میان کسانی که آبمیوه و آب سبزیجات را به میزان سه بار در هفته استفاده می کنند در مقایسه با افرادی که آبمیوه را یکبار در هفته استفاده می کنند کاهش بیشتری داشته است.

 

کاهش خطر ابتلا به آلزایمر ممکن است به دلیل سطح بالای پلی فنول در آبمیوه باشد. این آنتی اکسیدان ها در غذاهای گیاهی یافت می شوند که به نظر می رسد برای محافظت از سلول های مغزی مفید هستند.

با این وجود برای درک بهتر اثرات مصرف آبمیوه بر سلامتی انسان نیاز به بررسی های بیشتری است.

 

متخصصان تغذیه و مواد غذایی ادعا می کنند که آبمیوه بهتر از خوردن تمام میوه و سبزیجات است. آنها این مساله را به این شکل توجیه می کنند که حذف فیبر باعث می شود که مواد مغذی جذب شود. با این حال هیچ تحقیق علمی برای حمایت از آن وجود ندارد.

 

شما ممکن است به مقدار فیبر میوه یا سبزی نیاز داشته باشید تا مزایای کامل مصرف گیاه را تجربه کنید. به عنوان مثال آنتی اکسیدان های مهم که به طور طبیعی به الیاف گیاهی وابسته هستند، در فرآیند آب شور از بین می روند. این ممکن است نقش مهمی در منافع سلامت میوه ها و سبزیجات داشته باشد.

درحقیقت، تا ۹۰ درصد فیبر در طول فرآیند آبگیری حذف می شود، بسته به نوع آبمیوه البته این درصد ممکن است کمی متفاوت باشد.

 

مزایای استفاده از فیبر

 

دستگاه آبمیوه گیری صنعتی پارس هلال آسیا

 

مصرف فیبر بیشتر ریسک ابتلا به بیماری های قلبی، چاقی و دیابت نوع دو را کاهش می دهد. مطالعات نشان داده است که افزایش فیبر محلول، به ویژه می تواند سطح قند خون و کلسترول را بهبود بخشد.

 

یک مطالعه مقایسه ای بین تمام انواع سیب ها و آب سیب شده است. این مطالعه نشان می دهد که مصرف آب سیب سطح کلسترول LDL را تا ۶٫۹ % در مقایسه با مصرف سیب کامل کاهش می دهد. این تاثیر این فکر را به ذهن می رساند که کل سیب شامل میزان فیبر بیشتری می شود. افرادی که تمایل به خوردن تمام میوه ها دارند، بیشتر احساس سیری می کنند، در مقایسه با زمانی که آب میوه را می نوشند.

 

حال باتوجه به موارد گفته شده در بالا می توانیم نتیجه بگیریم که مصرف آبمیوه برای بدن انسان چقدر مفید است و گاها می تواند معایبی هم داشته باشد، پس سعی کنید مصرف آبمیوه را در طول هفته افزایش دهید. برای تهیه آبمیوه می توانید به تریاها مراجعه کنید یا خودتان در منزل آبمیوه تهیه نمایید. در تریاها، کافی شاپ ها و رستوران ها از دستگاه های آبمیوه گیری صنعتی برای آبگیری میوه استفاده می کنند. ما نیز برای کافه یا رستوران شما دستگاه آبمیوه گیری صنعتی هلال را پیشنهاد می دهیم، جهت خرید با کارشناسان ما در بخش فروش دستگاه آبمیوه گیری پارس هلال آسیا در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس با ما